Bloggen om när jag åker till Thailand

Alla inlägg under april 2011

Av Madeleine - 29 april 2011 19:51

Hej bloggen! I dag har jag varit på sillfest, rätt så kul. Men det är väll ingen speciell dag riktigt eller? I don´t know ;) Men men bilder kommer nu =)


Här äter vi middag efter begravningen



Tror att vi äter Krabbor, Räkor och Sticken Rice (alltså klibbig  ris) 

 

Ja, så här ser vissa Thailändskor i norra Thailand ;)




Som ni ser så äter "vi" på golvet, eller på en matta.

   


Hundarna är också hungriga eller?

 

Andra dagen kommer nu!!!



Är hos frisören


 


Här ser ni i bakrunden ungefär hur affären ser ut


 


Så här vart resultatet....


    


Sista bilden för ikväll, utanför frisören

 


Hela dagen i dag har varit rätt så perfekt. Men bara lite varmt, men varmare än Sverige i alla fall XD 

Sista meningen för dett inlägget, hej då

Av Madeleine - 26 april 2011 09:31

Efter flera dagars väntan så kommer den äntligen upp! Pengar, det hade min klass frågat efter och få se! Här är den. Hoppas den duger! 

 






Det är en peng som jag inte hittade, det är en 2 bath´s peng.


Nu kommer dagens växlingskurs:


1 svensk krona: ungefär 4 bath och 70 sattang (100 sattang = 1 bath)




Av Madeleine - 26 april 2011 06:53

Sha! Äntligen är vi tillbaka i Hua-Hin. Bilresan gick väldigt bra, bara att ett par dagar innan vi skulle åka hit så vart det promblem med bilen, men vi fixade det! Tur.

Annars har allt varit bra i Udon-Thani! Men nu kommer lite bilder! Ps. Vet ni vad jag såg? Att jag hade ungefär 306 bilder att lägga in i bloggen från Udon-Thani.....

Lite många. Så jag tar " ett kapitel " av bilderna.


Här åker vi upp till Udon-Thani, men det var så mycket kö så bensinen vart nästan slut, så en snäll kille åkte och köpte bensin åt oss! :)

 

Haha! Här säljer han blommor som man kan ha i bilen vid rödlyset

   


En dålig dag, vi var på min mammas systers mans pappas begravning ;( 

 

   Här sitter vi och har kul tydligen  

Här bodde hans pappa, så då vart det lite "fest" där

 

Äter lite mat.... Inte så gott :/




















Barn/ungdomsmunkar. Han som sitter längst till höger där bak typ, det är en av mina kusiner

 

Närbild av honom

 


Här "ber" de. Vi ber också fasst de säger först sen vi efter, men ibland vissa ställen så ber all samtidigt, ber nån ramsa som jag inte riktigt kan

 


  Här så ska munkarna göra nått med hans pappa. 

 

Här ser ni nog vilken tid han dog, klockan 12 på natten nästan

 

Här häller jag vatten på honom, nu ser ni i alla fall hur han ser ut

 


Här kastade de ut små mynt så barn och andra kan få, tyvärr så fick inte jag tag på nån :(

 

Här är två av mina kusiner, "lillen" är längre och större är "storen" :P

 

Här är några småmunkar

 

De igen, fasst med mig också

 

Det där var alla bilderna ni fick se i den här inlägget. Men nu kommer en liten fakta om Varför Barnen Är Munkar?


JO, så här är det. Att alla killar måste bli munkar, de bestämmer själva hur länge. Om de har som här gula "klänningar" på sig så får man inte röra dem. Men om de har andra kläder är det okej. Alla som blir det måste raka av allt hår, som ni ser. 


Där var en liten fakta ;)

Men det finns mer om dem, kanske i Wikipedia??


Senare i dag ska jag simma lite & sola XD

Ni får ha det så bra i den rätt så varma värmen i Sverige.


KRAM MADELEINE

Av Madeleine - 15 april 2011 14:12

Sorry för inget bloggande, men jag är i Udon-Thani och här är det jättedålig uppkoppling ;(

Så då kommer det bilder här ifrån fast efter den 20:de för då är vi säkert hemma i Hua-Hin igen :D

Här är det i alla fall Sonkran :D


Det thailändska nyåret, Sonkran inleder regnperioden i södra delen av Thailand. Man firar nyåret 13-15 april ( brukar ha 12-15 "extra" ;D ) och enligt traditionen slänger man stora mängder av vatten på varandra för att möta det nya året ren och lycklig. Songkran finns även i Burma, Laos och Kambodja.

Songkran firas överallt utomhus med att man sprutar vatten på allt och alla. Vänner och förbipasserande, samt bilar. Man slänger även vit färg ( vatten blandat med talk, barnpuder. ) Det är mycket stor fest men den har vissa regler. Är man nybörjare så bör man främst vara ute daglig för på natten är det inte lika kul. Att bli målad vit betyder lycka, att få vatten på sig betyder att man blir ren till det nya året. 


Vattensprutandet är idag tydligaste inslaget i firandet, men under nyårsfirandet är det många som också enligt traditionen besöker kloster för att be och ge mat till munkar. 

Av Madeleine - 8 april 2011 07:14

Hej! Jag hade fått en fråga om vad Gåaj Theo är? Så det ska jag förklara   


Det är en slags soppa med nudlar i. Det finns ungefär som köttbullar i, fast kokade och är vita. Sen lite grönsaker i, såser, oftast lite stekta vitlökar. I bland sätter de i lite skivade kött!


 

Gammal bild


Hoppas ni fick veta ungefär vad Gåaj Theo är. Om ni har några frågor inom det, så släng in en kommenter så svarar jag på frågan   


Kram!  

Av Madeleine - 4 april 2011 09:12

Heeej!

Nu kommer en bildbomb =)


Börjar med en krock! Aj, aj inte bra




Här ser ni 2 poliser i bakgrunden, de kollar att ingen har försökt att smuggla in burmeser!  

 


Titta vilket gulligt hus vi hittade till! Ser ut som Flintstones huset, eller?

 


Här är vi vid ett tempel, det finns massa saker att köpa här!

  


Nu börjar det närma sig kväll, dags för middag! Här är utsickten från P. GUEST HOUSE, med det finns en restaurang också :)

 


Titta vad jag hittade vid ingången till toaletten! Gevär också

 



Nästa dag var det dags för bilen att ta en rejäl ducsh!

 


Den vart otroligt fint! Det kostade 160 bath att tvätta, vaxa och dammsuga, alltså cirka 35 kronor!

 


Nu tog vi ett besök vid Burma gränsen, där shoppade vi loss faktiskt XD

 


Bakom bommarna syns Burma eller som vissa brukar säga Myanmar. Kan nån läsa för mig vad som står på skylten ovan UNION OF MYANMAR?   

 


Här är en tydligare bild av landet Burma! Titta vad vi fick med på bild, en person som åker motorcykel. Man kanske inte riktigt ser det men men

 


Här kan thaifolk ta visa till Burma

 



 Nu var det dags att åka tillbaka till Hua-Hin




Nästa dag var det dags att åka hem, titta vilken fin målning vi hittade i vårat hotell!

 


När man checkade ut skulle man ha både nyckel & fjärrkontrollen med till receptionen

 



Dags att hoppa in i bilen!

 


Det var dags för en fika pause efter en liten del av den långa hemresan! Passade på att gå & kolla på ett vattenfall   

 



Fick lite fans     

 



Samma mat igen, jag är ju helt beroende av Gåaj Theo! Helen & klassen, jag har inte glömt att förklara vad den innehåller & ta kort på thailändska pengar! Det kommer i ett enget inlägg säket i överimorgon



Efter ungefär 2 3:dje delar av redan hem var det dags för en till fika paus! Det vart riktigt varmt, och jag hade inga hårsnoddar, så då fick vi ta en plastpåse i stället! Och det funkade faktiskt, bättre än inget   


   


Var väldigt väldigt trött, men piggnade till med lite mat!

 



Efter att ha kommit hem åt vi en rejäl portion! Efteråt fick jag lite fans....

  


Sist men inte minst, GLASS!!! Mums   

 



Det där var faktiskt dagens inlägg! Några frågor? Tips eller nått sånt? Hur har eran vardag varit? Intressant att få höra....

Men det var allt för idag, tills dess, har det superbra!!!


Bye byeee

About Madeleine

       

 

En Belieber som heter Madeleine Blom, född 1998 i Stockholm med bor i en håla några mil utanför Norrtälje. Jag är en glad, positiv och blygsam tjej som älskar att sjunga! 

 

Detta är min reseblogg som fylls med bilder, om det thailändska livet och massa andra saker. Men det finns även andra tips och trix om min "vanliga" vardag.

Ta gärna en titt och hoppas ni stannar  

How many visitors do I have?

Flag Counter

Flag Counter

Translate my blog

Archive

Categories

Vote!

Hur många år är du som läser?
 Under 15 år
 15 - 20 år
 21 - 30 år
 31 - 50 år
 51 - 60 år
 Över 60 år

Links

plusikassan.se

FameBloggers

Klicka = tjänar jag pengar


Skapa flashcards